Tisková zpráva
Technologie se mění, podstata umění zůstává stejná. Když se řekne Roxy, jde především o hudbu a vizuální umění a místo, kde řada začínajících umělců získala první věrné publikum. Pro současné umělce bývá složité se v současných podmínkách zorientovat a najít správný způsob, jak své dílo dostat k novým posluchačům a jak za něj získat důstojné ocenění. Může dnešní umělec přežít? Potřebuje chránit? Má umění patřit všem? Na tyto i další otázky budou hledat odpověď oficiální hosté společně s dalšími aktéry debaty z řad odborné i laické veřejnosti. Přijít a zapojit se může každý.
Středeční dvouhodinová diskuze začne v 17:00, kdy do panelu usednou Vladimír 518 (Bigg Boss), Roman Strejček (OSA), Ivan Bartoš (Pirátská strana), Martin Červinka (Silver Sound Management), Jaroslav Raušer (Institut nové hudby) a Jaroslav Stanko (Roxy). Debatu bude moderovat novinář Aleš Vojíř.
Akce se koná pod záštitou primátora hlavního města Prahy Bohuslava Svobody. Online přenos bude dostupný na stránkách www.roxy.cz.
Jaroslav Stanko, manažer Roxy
„Téma ocenění umělců je mnohem širší, než se na první pohled může zdát. Existuje mnoho uměleckých disciplín, žánrů. Existují profesionálové i amatéři v umění. Existuje poptávka a trendy. Vše zasazeno do obecného prostředí ekonomiky a z toho plynoucí koupěschopnosti konzumentů umění. Přidejte ochranu práv autorů v kontextu technologického vývoje. Klub jako je Roxy/NoD ocení každého umělce, který přináší kvalitu, osobitost, originalitu a současně zaujme. Ocenění umělce – tvůrce je totiž zásadně spjato se zájmem publika.“
Vladimír 518
„Jsem v situaci, kdy se v mojí osobě spojuje tvůrce s vydavatelem. V 90. letech jsme odmítli vydávat vlastní hudbu na major labelech a založili si vlastní malé a nezávislé vydavatelství. Dojem, že naše práce patří zdarma všem, pro label znamená neustálý život v červených číslech a dodnes se udržel pouze z čisté lásky k věci a nekonečnému dotování. Proto je velmi složité poslouchat přemoudřelé rádce, kteří se všem snaží vsugerovat, že momentálně je všechno v pořádku. Není.“
Roman Strejček, OSA
"OSA byl založen v již roce 1919 a jeho základní význam a postavení se nemění ani v 21. století. Je výraznou administrativní úsporou nejen pro samotné autory, kteří si tuto organizaci založili, ale i pro uživatele hudebních děl. Prostřednictvím "jednoho" kontaktního místa získává uživatel oprávnění k užití hudebních děl více jak 1 milionů autorů z celého světa. Existuje mnoho mýtů a nepravd o netransparentnosti a přerozdělování vybraných autorských odměn, o zastupování autorů pouze na základě zákona, o nakládání s neadresnými příjmy. Mýty a nepravdy mají podhoubí v nezájmu o pravdivé informace. Proč někteří zpochybňují nárok autora na odměnu (jeho mzdu) za odvedenou práci? Poznejte, jak funguje odměňování autorů."
Ivan Bartoš, Pirátská strana
"Internet dává umělcům úžasné možnosti znovu nalézt přímý vztah se svojí audiencí. Je jasné, že se to nahrávacím společnostem a obecně vlastníkům resp. překupníkům práv k autorským dílům nelíbí, a ti se pak snaží zakonzervovat svůj dnes již nepotřebný monopol na kopírování. Právě od nich pochází diskurz, který dělá z posluchače, čtenáře či diváka primárně piráta a nepřítele tvořícího umělce. Tento diskurz je však falešný. My své autory máme rádi a chceme žít ve společnosti, kde bude vznikat maximum kvalitního umění, které bude přístupné co největšímu počtu lidí. Tento stav však nenastane, dokud nepřekonáme uměle vyvolané rozpory a nebudeme hledat ideální cestu formou společného dialogu."
Připravila: mia/ Roxy
Poslední komentáře